2025-06-03

Ferietid nærmer seg – er du som leder/selskap forberedt?

Ferietid nærmer seg – er du som leder/selskap forberedt?

For mange betyr sommeren lavere tempo og en velfortjent ferie, men for arbeidsgiver/selskap er det samtidig viktig å sikre forsvarlig drift og inntjening i selskapet også gjennom sommeren. Ferieloven må imidlertid etterleves.

Her er tre punkter du som arbeidsgiver/selskap må ha kontroll på i den sammenheng:

• Minst 25 dager ferie skal tas ut i løpet av året

Arbeidsgiver har ansvar for at ansatte/arbeidstakere har minst 25 virkedager ferie hvert år. Ansatte arbeidstakere over 60 år har krav på ytterligere ferie. Den enkelte arbeidstakers arbeidsavtale kan også gi nærmere regler i denne sammenheng. Krav på avvikling av ferie gjelder også dem som «ikke ønsker ferie» – dette er ikke valgfritt. Vær oppmerksom på at dette heller ikke bare handler om rettigheter, men også om plikt for arbeidsgiver/selskapet til å ivareta arbeidstakers behov for hvile. Arbeidstakere har rett til tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden som er fra 1. juni til 30 september.

• Sykdom i ferien kan gi rett til nye feriedager

Hvis en ansatt blir syk før eller under ferie, og har innhentet legeerklæring, kan de kreve å få ferien utsatt. Her kreves imidlertid at de sier fra med en gang/varsler arbeidsgiver om det inntrufne/sykdom. Uten klare rutiner og tydelig kommunikasjon i denne sammenheng er vår erfaring at en arbeidsgiver/selskapet risikerer tvister og misnøye bland de ansatte om dette ikke er «på stell».

• Ferie kan som hovedregel ikke endres på kort varsel

Ferie som er fastsatt i tråd med lovens krav kan bare endres ved helt nødvendige og uforutsette driftsbehov i selskapet. Husk at endringer i ferieavvikling kort tid forut for ferie skal være et unntak, ikke noe du som arbeidsgiver eller selskap skal baserer deg på.

Oppsummert:

Ha kontroll på regelverket, sørg for tydelig planlegging og ha skriftlige rutiner for ferieavvikling. Det forebygger misforståelser og misnøye – og i verste fall konflikter og kostnader.

Et annet spørsmål som dukker opp er, "kan jeg si nei til en ansatt sitt ferieønske?". Dette er i realiteten arbeidsgivers styringsrett i praksis.

Ferieloven gir som omtalt arbeidstakere/ansatte rett på ferie – men arbeidsgiver bestemmer kort fortalt tidspunktet. Det er lett å tro (evt. en misforståelse) at ferieønsker automatisk skal innfris. I realiteten ligger det en styringsrett her hos arbeidsgiver så sant ferien varsles minst to måneder i forveien og lovens krav ellers er oppfylt.

Det betyr:

• Du som arbeidsgiver/selskap kan si nei til ferieønske hvis det ikke passer driften.

• Du som arbeidsgiver/selskap bør lytte og drøfte med de ansatte som ledd i ferieplanleggingen, men arbeidsgiver bestemmer.

• Du som arbeidsgiver/selskap bør dokumentere og være konsekvent ved fastsettelsen av ferie.

Oppsummert:

Skap tydelighet og forutsigbarhet ved feriefastsettelse– det er nøkkelen til god ferieplanlegging for arbeidsgiver/selskapet og også for den enkelte ansatte.

Niels-Christian Schelver Petersen

Linked in:
Facebook:
Instagram:
Twitter:

Vi bistår deg både i store og små saker.

KONTAKT

Ta kontakt. Vi er klare til å hjelpe deg. Vi bistår både i store og små saker.

Adresse:
Østervågkaien 1A, 6. etasje
Telefonnummer:
Døgnåpen vakttelefon:
+ 47 41 42 22 73
Åpningstider:
Mandag til fredag kl. 08.00-15.30
Ved behov for bistand utenom kontorets åpningstid, ring vår vakttelefon 41 42 22 73. Telefonen er betjent hele døgnet. NB! Ikke SMS!